anatomical-planes-orientation

Η συγκεκριμένη μέθοδος προσέγγισης ΕΝΔΕΙΚΝΥΤΑΙ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ για την θεραπευτική διερεύνηση / αντιμετώπιση και αποκατάσταση των επιπτώσεων (είτε μεμονωμένα είτε συνδυαστικά) των πλέον σύνθετων και πολύπλοκων κινητικών διαταραχών και περιπτώσεων.


Τέτοιες περιπτώσεις μπορεί να είναι για παράδειγμα κινητικές διαταραχές και εικόνες

  • για τις οποίες δεν υπάρχει σαφής ή συγκεκριμένη διάγνωση / αιτιολόγηση περί της φύσης της κινητικής διαταραχής ή της αναπτυξιακής καθυστέρησης ακόμη (παρ. 1,2)
  • κινητικές διαταραχές που συνοδεύονται από έντονους και ταυτόχρονους προβληματισμούς σε συναισθηματικό, γνωστικό ή επικοινωνιακό επίπεδο
  • …………………………………………………………………………………….
  • κινητικές εικόνες με απροσδιόριστους κινητικούς συνειρμούς ή ανεξέλεγκτες κινητικές συνήθειες (παράδειγμα 1,2)
  • διαταραχές συγχρονισμού, κινητικής δυσπραξίας, ΔΕΠΥ (παράδειγμα 1)
  • περιπτώσεις όπου οι κινητικές δεξιότητες του παιδιού περιπλέκονται από διαταραχές αντίληψης/ κινητικού συντονισμού και υποτονίας ή υπερκινητικότητα (παράδειγμα 1)
  • διαταραχές με μεγάλες διακυμάνσεις/ εναλλαγές στην αντοχή, τον μυϊκό τόνο/ σθένος ή την ικανότητα ελέγχου κινήσεων.
  • ………………………………………………………………………
  • κινητικές εικόνες κατά τις οποίες οι κινητικές δυσλειτουργίες εμφανίζονται αποσπασματικά ή περιοδικά στο χρόνο, όπως π.χ. με χρονοκαθυστέρηση κατά την έναρξη, με αδυναμία ανάπτυξης ταχύτητας (τρέξιμο) ή αδυναμία επιβράδυνσης ή και με ενδιάμεσες και ασυνείδητες εναλλαγές της ταχύτητας (παράδειγμα 1,3)
  • …………………………………………………………………….
  • διαταραχές αντίληψης κινήσεων ή θέσης μελών στο χώρο
  • διαταραχές σταθεροποίησης και εξισορρόπησης κεφαλής/ κορμού
  • διαταραχές ή δυσκολίες σωστού υπολογισμού αποστάσεων ή εύρεσης συνιστωσών κατεύθυνσης στο χώρο ή προς άλλους
  • διαταραχές/ αδυναμία στην πλοκή και εκτέλεση ενός αρμονικού και παραγωγικού κινητικού προγραμματισμού (συνδυασμός κινητικών αντανακλαστικών και εκούσιας κίνησης, όπως π.χ. κατά την βάδιση, παραδ/γμα 1,3)

  • απροσδιόριστης φύσης αστάθεια ή απώλεια ισορροπίας, συχνές ή αιφνίδιες πτώσεις, πρόσκρουση π.χ. πάνω σε αντικείμενα (παράδειγμα 2)
  • περιπτώσεις με έντονη ή υπερευαίσθητη αντανακλαστική κινητική αντίδραση π.χ. υπέρμετρη αντίδραση, τρόμαγμα σε ήπια ερεθίσματα

συνέχεια

  • σε μεμονωμένες κινητικές δυσλειτουργίες π.χ. κορμού ή άκρων που προκαλούν μεγάλη επιβάρυνση, αδιευκρίνιστη ή αντιπαραγωγική (λειτουργικά) επίπτωση στην συνολική εικόνα (παράδειγμα 1,3)
  • σε διαταραχές της κινητικής συμπεριφοράς λόγω ανωριμότητας, λειτουργικής δυσχέρειας ή δυσκολίας αντίληψης σωματικών εκφράσεων εαυτού και άλλων
  • σε αδυναμία ροής και αλληλουχίας κινήσεων
  • σε διαταραχές προσανατολισμού και εύρεσης κατεύθυνσης ή στόχου (κατά την βάδιση, σε αλλαγή  χώρου ή μετά από εύκολη κόπωση π.χ., παράδειγμα 2)
  • σε διαταραχές που σχετίζονται με την έλλειψη επαρκούς εξάσκησης ή παρουσίας αντισταθμιστικών και εξισορροπητικών κινήσεων και αντιδράσεων
  • ……………………………………………………………………………….
    σε περιπτώσεις κατά τις οποίες εμφανίζεται μεγάλης διάρκειας στασιμότητα ή αδυναμία σταθεροποίησης των αποτελεσμάτων (παράδειγμα 1,2,3)
  • σε όλες τις περιπτώσεις όπου απαιτείται περαιτέρω λειτουργική ανάλυση και διερεύνηση του κινητικού μηχανισμού (παράδειγμα 1,2,3)

  • Η κινησιοπαιδαγωγική προσέγγιση ενδείκνυται ιδιαίτερα για την κινητική ανάλυση, οργάνωση και αποκατάσταση κινητικών δυσλειτουργιών οι οποίες αν και υπαρκτές (π.χ. σε Δ.Α.Δ), ενδέχεται να εμφανίζονται μόνον συγκεκαλυμμένα, συνδυασμένα, διάχυτα ή σε έντονη αλληλοεπίδραση και διαπλοκή με άλλους παράγοντες και τομείς (δισταγμός, άρνηση, επιθετικότητα, φόβος ή ανασφάλεια π.χ. εν όψει εκτέλεσης συγκεκριμένων κινήσεων (π.χ. κατά την άνοδο ή κάθοδο σκαλιών, σε δυνατότητα εκτέλεσης κινήσεων μόνο σε συγκεκριμένο χώρο ή μόνο με συγκεκριμένο τρόπο, όπου υπάρχουν -φαινομενικά- αναίτια κινητικά ξεσπάσματα, σε έλλειψη συνέργειας, συγχρονισμού (χρονική σύμπτωση, διάρκεια, αλληλεξάρτηση), συντονισμού (συνέχεια, τόνος, ρυθμός)
  • αλλά και σε περιπτώσεις ηπιότερων κινητικών/ λειτουργικών δυσλειτουργιών/ προβλημάτων που εμφανίζονται συγκεκαλυμμένα αλλά ικανά να προκαλούν σύγχυση, ανασφάλεια, αστάθεια ή και έλλειψη πρωτοβουλίας (αξιολόγηση, παραδείγματα 1,2,3)
  • ……………………………………………………………………………………….
  • Ιδιαίτερη ένδειξη αποτελούν τέλος και περιπτώσεις εκείνες όπου μαζί με τον κινητικό προβληματισμό και την ανάγκη για αποκατάσταση συνυπάρχουν διαταραχές ή καθυστερήσεις γνωστικού ή συναισθηματικού χαρακτήρα
  • καθώς και οι δυσκολίες που σχετίζονται με την ικανότητα και την διαδικασία κατανόησης και εκμάθησης νέων κινητικών δεξιοτήτων (λόγω της συνύπαρξης προκλήσεων που προέρχονται από τους τομείς της γνωστικής ή συναισθηματικής αντίληψης και επικοινωνίας (νοητική στέρηση, αυτισμός).

  • Τα βήματα που ακολουθούνται για την κάθε θεραπευτική παρέμβαση διαμορφώνονται εξειδικευμένα και εξατομικευμένα βάσει της διάγνωσης και αξιολόγησης της κινητικής εικόνας και σύμφωνα με τις ανάγκες, τους στόχους, τις προτεραιότητες και τις απαιτήσεις παιδιών και γονέων.images-21